Olle Pettersson
Olle har en Ekonomie kandidatexamen med huvudområdet företagsekonomi från Högskolan i Halmstad. Han har över tolv års erfarenhet av redaktionellt innehåll och har suttit i ledningsgruppen för den internationella mediekoncernen Caybon med en omsättning på 1 mdkr.
Ett av bolagen i mediekoncernen Caybon är Mediaplanet. På Mediaplanet var Olle ansvarig för den redaktionella produkten på 16 marknader i Europa och Nordamerika. Där ansvarade han för och supportade 14 redaktioner som skrev om ekonomi, hälsa, utbildning och företagande.
Redaktionerna som Olle ansvarade över samarbetade med några av världens största publicister; USA Today, The Guardian, The Telegraph, Chicago Tribune, Los Angeles Times, The Washington Post, Schibsted, Bonnier, Die Welt med flera.
Olle tog tillsammans med Andreas Beuger (ansvarig för den tekniska biten på Finansvalp) fram över 100 redaktionella siter under tiden på Mediaplanet. Ett urval av dem är:
- futureofbusinessandtech.com
- foretagsverige.se
- tillvaxtsverige.se
- educationandcareernews.com
- kampenmotcancer.se
- futureofpersonalhealth.com
- impactingourfuture.com
- businessandindustry.co.uk
- yourfuturecareer.co.uk
- womeninstem.co.uk
Under tiden på Caybon var Olle även involverad i flera uppköp där bolaget växte ur sin kostym (bolagets tidigare namn var Mediaplanet Group) från att vara fokuserade på print med samarbeten med stora publicister till att stärka upp med bolag inom digital media; Newsner, N365 Group och Splay One.
Dagens Industri skrev om hur vi växte till en global mediejätte.
Olle var även arkitekten bakom varumärket Caybon och den nya bolagsstrukturen där Caybon blev ett paraplyvarumärke med affärsenheterna Mediaplanet, Appelberg, N365 Group, Newsner, Splay One och Future Media Group.
Olle var direkt-rapporterade till entreprenören och den tidigare draken (från SVTs Draknästet) Richard Båge.
Åren som konsult
Olle var under drygt fem år konsult med ansvar för corporate communications åt Nordens största installationskoncern Bravida och var med och tog dem till börsen (Nasdaq OMX). Han rapporterade direkt till ledningsgruppen och spökskrev många av både koncernchefens och CFO:s budskap i både deras interna och externa kommunikation. Under den tiden var han även redaktör för tidningen Bravisen, en månatlig branschtidning med 10 000 prenumeranter.
Han har även en bakgrund från IR-byrån Oxenstierna & Partners (numera Oxenstierna Kommunikation) där han jobbade i drygt 3,5 år. Där ansvarade han bland annat för finansiella rapporter för exempelvis det då börsnoterade bolaget NSP och Mackmyra.
Olle började sin karriär på contentbyrån Intro. Där blev det dock en kortare period på 8 månader. Under tiden hann han ändå ansvara för flera stora kunder, bland annat; Glenlivet och Pilsner Urquell. För den senare vann byrån silver i Spinn med kampanjen "Urpilsnerns Vänner".
Omnämnanden i media
- Finanstid: "Intervju med Olle Pettersson – Entreprenören bakom Finansvalp.se"
- Affärsvärlden: "De bygger finanssajter för att öka transparensen"
- SuperMoney: Expertkommentar
- Hufvudstadsbladet: "De ska hjälpa svenskar till en bättre privatekonomi"
- Enterprise Magazine: "Den svenska lånemarknaden genomgår en granskning"
- Dagens Opinion: "Caybon-avhoppare startar ekonomi-mediehus"
- InvestoRunner: "De ska hjälpa människor ta bättre ekonomiska beslut"
- Kronan till miljonen: "En översikt över den svenska lånemarknaden och bankens roll"
- Däckavisen: "Experten: Så påverkar bilbranschen av de höjda låneräntorna"
- Kampanje: "Den skjulte finanseksperten som har bygget opp et av Nordens største finansnettsteder"
- Nöjesguiden: "En intressant inblick i sparsamhetens värld"
- EU Reporter: "Granskning av européernas intresse för sparande"
Följ Olle på sociala medier
Mer om Olle
Utbildning
- Ekonomie kandidatexamen med huvudområdet företagsekonomi från Högskolan i Halmstad.
- Samhällsvetenskapspogrammet inriktning Ekonomi på Katedralskolan i Linköping.
Utmärkelser
- Silver i kategorin "Bästa effekt och engagemang" – Swedish Content Awards 2018 (tävling och gala som arrangeras av Sveriges Kommunikationsbyråer)
- Nominering – The International Content Marketing Awards 2018 (tävling och gala som arrangeras av the Content Marketing Association)
- Silver – Spinn 2011 (Sveriges största tävling inom PR)
- ...Mediaplanet kammade dessutom hem 13 Communicator Awards, 9 International Daveys Awards och 7 andra utmärkelser under Olles tid
Examensbevis från utbildning
Det senaste från Olle Pettersson
Våra redaktionella riktlinjer Finansvalps redaktion skriver på uppdrag av dig som läsare. Redaktionen värdesätter ditt förtroende. Vårt mål är att hjälpa dig fatta mer välinformerade och klokare ekonomiska beslut när du ska välja lån, kreditkort eller sparform. Vi är ansvariga för att förse dig som läsare med korrekt information, och vi har redaktionella standarder på plats […]
Fördelar med nya kreditkort Varje år lanseras nya kreditkort i Sverige. Kreditgivarna erbjuder ibland innovativa funktioner och förmåner som kan vara bättre än ditt befintliga kort. Det mest innovativa nya betalkortet i år är troligen Klarnakortet som inte har någon maxkredit. Istället baseras din kreditgräns på hur du använt Klarna historiskt. Nya kreditkort kommer ofta […]
Kreditkorten med bäst cashback 2024 – topplista Bästa kreditkortet med cashback Kreditkort Cashback Bank Norwegian 0,5 – 10 % cashback på alla dina köp. re:member flex Upp till 25 % reward-rabatt. Coop Mastercard Upp till 5,5 % cashback på köp hos Coop. 0,5 % på allt annat. Qred Företagskort Upp till 10 % cashback när […]