Bästa tipsen kring entreprenörskap – med Henrik Westman
Vi tog en frågestund med Henrik Westman som drivit eget bolag sedan 2016. Med framgång har han bland annat varit ägare av Sveriges största Facebooksida för E-sport trading, livestreamat på plattformen Twitch och sålt exklusiva sneakers online.
Henrik delar här med sig av lärdomar han samlat på sig längs vägen. Bland annat om skillnaden mellan att ha enskild firma eller aktiebolag, hur du ska tänka i starten och hur du gör för att just din idé ska fungera över tid.
Är du intresserad av att starta eget bolag eller få ditt företag att växa? Det kan vara krångligt och kännas tungt i början. Därav har vi tagit en pratstund med Henrik som har lång erfarenhet av just detta.
Intervjun sammanfattad med de viktigaste lärdomarna
Henriks motivation till att starta eget
– Det har alltid varit en dröm att få vara sin egen chef och göra det man faktiskt brinner för. Gamingdelen av mitt företagande har varit en passion sedan jag var liten och att man nu får ha det som jobb på heltid är otroligt.
Och hur startade allting?
– Inom spelet jag spelade (Counter-Strike) kunde man köpa skins som det kallas (ett sätt att utsmycka sina vapen och karaktärer i spelet). Och det var egentligen där idén startade.
Henrik såg en chans då det här med onlinetrading var relativt nytt och det var svårt att göra det säkert. Därav började han agera som en mellanhand där en köpare kunde skicka pengar till honom och säljare skicka sitt skin.
På det sättet kunde både köpare och säljare känna sig trygga i att ingen skulle bli lurad i processen. De gick senare över i att Henrik själv kunde investera i köp och sedan sälja vidare med en liten vinstmarginal.
Dock var han tvungen att lägga ner sin verksamhet kring detta. Mer om det under lärdomar längre ner i artikeln.
Tips för att starta eget
– Det beror lite på vad det är för typ av verksamhet, men har man ingen erfarenhet kan det vara bra att ta hjälp från någon utifrån för att få allt rätt från början.
Henrik menar att det kan finnas risk också för att man inte gör någonting istället om det känns lite för krångligt. Då är det bättre att man tar hjälp, för har man en god idé bör inte administrativt arbete sätta stopp för att förverkliga det.
I början är det bra att inte ha för bråttom enligt Henrik. Se det istället som en hobbyverksamhet som sedan kan blomma ut till något.
När man sedan ser att det börjar ticka igång kan man göra om det till företagsverksamhet. På det viset slipper man också ha ett startat företag liggandes om det skulle visa sig att det inte riktigt fungerar.
Marknadsföring
När vi frågar Henrik om marknadsföring menar han att det är A och O för att det ska fungera väl. Självklart varierar det beroende på vilken typ av verksamhet man har men vill man nå ut och tror på sin idé är det där man bör lägga investeringarna till en början.
– Har du ingen marknadsföring hittar inte kunderna till dig, någon form av marknadsföring behöver man ha. Självklart får man ta hänsyn till budgeten men sätt då av en summa i månaden eller för året till marknadsföring.
Henrik menar också att många som är i början av sina företagsresor riktar in sig lite fel på marknadsföringen. Kanske kan man inte helt sin målgrupp än och därav menar han att även här är det bra att ta in hjälp till en början.
Övergången från enskild firma till aktiebolag
Den stora skillnaden mellan de olika bolagsformerna enligt Henrik, som har erfarenhet av båda, är dels priset och dels ansvaret.
– Att starta en enskild firma är till att börja med mycket billigare än att starta aktiebolag. Men det som är bra med aktiebolag är att du själv inte behöver stå personligt ansvarig för ekonomin i bolaget.
Har du aktiebolag fungerar själva bolaget som juridisk person medan om du har enskild firma är du personligt ansvarig för ekonomin i bolaget.
Så bör du tänka kring ekonomin i ditt bolag
Gällande ekonomin i företag poängterar Henrik ett par viktiga saker. För det första ha koll på dina intäkter och utgifter. För det andra ha koll på ekonomin i övrigt, bara för det går bra just nu betyder det inte att det inte kommer komma sämre tider.
– Spendera bara de pengar du behöver för att expandera. Det är väldigt viktigt att kunna lägga undan pengar när det går bra för att sedan kunna täcka upp i sämre tider.
Man kan inte påverka hög- och lågkonjunktur även om man har en bra affärsidé helt enkelt. Därför är det alltid viktigt att se över sin ekonomi i bolaget och eventuellt kapa onödiga utgifter om det går.
Lärdomar från att driva olika bolag
Vi frågade vad för lärdomar Henrik kan dela med sig av kring sina olika bolag. Den största saken var faktiskt från hans första projekt på sin entreprenörsresa.
Henrik berättar att han tänkte att de kunde använda vinstmarginalbeskattning som är vanligt när man köper och säljer exempelvis båtar eller bilar.
Men eftersom produkten var digital (utsmyckning i spelet) och inte gick att fysiskt ta på, menade Skatteverket att han skulle skatta på hela beloppet.
Med det beskedet valde Henrik sedan att lägga ner den verksamheten eftersom det var otroligt svårt att få lönsamt. Om han köpte något för 1 000 kr och sedan sålde för 1 500 kr fick han alltså skatta på 1500 kr och inte 500 kr som var marginalen.
Därav är det viktigt beroende på vilket bolag du driver att titta på lagstiftningen så du faktiskt har möjlighet att bedriva verksamheten du tänkt. Detta var något av ett extremfall då Skatteverket inte hanterat denna typ av ärende med fiktiva produkter förut, men ändock en bra lärdom.
En annan sak att ta med sig enligt Henrik är vinstmarginalerna. Det är betydligt svårare och kräver mer att driva något där man har en liten vinstmarginal.
Han syftar då på sitt skoföretag som har mellan 12 och 15 % marginal och höga utgifter. Och e-sportföretaget där det knappt är några utgifter alls och betydligt högre vinstmarginal.
– Det finns mer spelrum för aktieutdelning eller löneuttag, när marginalerna är små kräver det mycket högre omsättning.
Till sist – framtidsutsikter
Henrik är säker på att det kommer vara några tuffa år framöver för småföretagare. Han avslutar med att återigen poängtera vikten av att se över sina utgifter. I dessa ekonomiska tider kan det vara avgörande.
Därför kan du lita på oss
Vi strävar efter att hjälpa dig fatta mer välinformerade beslut för din plånbok. Även om vi följer en redaktionell integritet kan innehållet på den här sidan framhäva produkter från våra partners. Du kan läsa om hur vi tjänar pengar. Se också vilka vi är på vår om oss-sida och läs vårt löfte att vägleda dig genom livets finansiella resa.
- Över 25 års samlad kompetens inom privatekonomi
- Ekonomer med eftergymnasial utbildning
- Utbildade journalister
- Faktagranskande artiklar och recensioner
- Betygsystem baserat på data